Tiera Laitinen

Jäitä akkuun, SDP!

Demarit ovat kuulemma esittäneet, että Suomen autokanta pitäisi nopeasti muuttaa sähköautoiksi ja polttomoottorit kieltää. On hyvä, että ilmastonmuutoksen hillinnässä ollaan tosissaan ja ongelmia ammutaan isolla tykillä. Nyt on vain tähtäys mennyt vähän pieleen.

Ongelma ei ole polttomoottori. Ongelma on fossiilisten polttoaineiden käyttö. Polttomoottorissa voidaan käyttää muitakin polttoaineita kuin fossiilisia.

Esimerkiksi Neste on tuonut markkinoille jätteistä ja tähteistä valmistetun MY-dieselin, joka ainakin valmistajan oman ilmoituksen mukaan sopii kaikkiin vanhoihinkin dieselmoottoreihin ja vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 90 %. Siinä nopea ja kustannustehokas tapa vähentää päästöjä, kun ei tarvitse edes ostaa uutta autoa.

Biojätedieseliä tuskin koskaan riittää Suomen kaikille autoille. Mutta muitakin uusiutuvia polttoaineita on kehitetty ja kehitetään. On alkoholeja ja biokaasua. Ne eivät sovellu kaikkiin moottoreihin, mutta välivaiheen ratkaisuna joitakin niistä voidaan sekoittaa fossiiliseen bensiiniin - kuten jo pienessä määrin tehdäänkin. Autokannan uusiutuessa on vaadittava, että uudet moottorit voivat käyttää uusiutuvia polttoaineita. Suomi ei toki voi yksin maailman autoteollisuutta määräillä, joten tässä pitää seurata kansainvälistä kehitystä.

Uusiutuva polttoaine ainakin vielä maksaa enemmän kuin fossiilinen. Tähän pulmaan on yksinkertainen ratkaisu: polttoaineen hinnasta iso osa on Suomessa veroa. Polttoaineveroa voidaan siis laskea biopolttoaineilta, ja myös "tavalliselta" polttoaineelta, kun siihen aletaan sekoittaa enemmän kalliimpaa uusiutuvaa. Näin polttoaineen pumppuhinta ei nouse kohtuuttomasti. Valtion tulot vähenevät? Kyllä, mutta päästöjen vähentäminen on tärkeä tavoite, johon pitääkin panostaa. Jätetään sen sijaan vaikka sähköautojen ostotuet maksamatta.

Nestemäinen polttoaine on paljon akkua käytännöllisempi ja tiiviimpi tapa varastoida suurehkoja määriä energiaa. Siksi en pidä järkevänä poliittisesti väkisin ohjata kehitystä sähköautoihin. Niilläkin on sijansa erityisesti kaupunkiliikenteessä, mutta varsinkin pitkän matkan liikenteessä polttoaine on ylivoimainen vaihtoehto. Siksi päästöttömien polttoaineiden kehittämiseen kannattaa panostaa.

Sähköautot eivät ole haitattomia nekään. Akkumateriaalien louhinnan ja akkujen valmistuksen ympäristövaikutuksista liikkuu monenlaista tietoa, josta en yritäkään tehdä tarkempaa yhteenvetoa. Selvää kuitenkin lienee, että uuden polttomoottorin valmistaminen rasittaa ympäristöä vähemmän kuin uuden sähköauton akuston valmistaminen.

Käytössäkin sähköauto on vain niin päästötön kuin sen käyttämän sähkön tuotantotapa. Suomessa tilanne on siltä osin kohtuullisen hyvä, mutta ei niin hyvä kuin pitäisi. Oikea marssijärjestys on siis se, että muutetaan ensin sähköntuotantomme kokonaan hiilineutraaliksi, ja ryhdytään sitten kasvattamaan sähkönkulutusta vaikka sähköautoilla. Sivumennen sanoen, jossain Puolan kaltaisessa hiilivoimamaassa sähköautolla ajaminen tuottaa enemmän CO2-päästöjä kuin bensa-autolla ajaminen.

Malttia siis näihin visioihin. Liikenteen muuttaminen päästöttömäksi on iso operaatio, jossa ei ole yhtä ihmeratkaisua, vaan monta toisiaan täydentävää. Lisäksi se on tehtävä vaarantamatta kansalaisten liikkumista tai teollisuuden kuljetuksia. Muuten on uhkana, että elintärkeältä päästöjen vähentämiseltä putoaa pois kansalaisten hyväksyntä ja toimivan talouden tuottama rahoitus.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Jälleen yksi, joka on lukenut vain netin mouhotusta ja Iltistä, normipersuilua. SDP esitti _uusien_ polttomoottoriautojen myynnin kieltämistä.

Käyttäjän MattiKouri kuva
Matti Kouri

Heti ensimmäinen kappale täysin persuilleen! Ei ensimmäistäkään tavua totta!

"Suomen kielen, puhtaan luonnon ja tieteellisen sivistyksen puolesta". Tuo oli esittelytekstisi. Onko siinäkään mitään paikkansapitävää?

Käyttäjän impivaara kuva
Tiera Laitinen

Totta kai kyse on vain uusien polttomoottoriautojen myynnin kieltämisestä, mutta sellaisen toimen tavoitteena ja seurauksena on polttomoottoriautojen käytön vähittäinen alasajo. Vähitellen vanhojen käyttö kävisi mahdottomaksi polttoainejakelun loppuessa kysynnän vähennyttyä liiaksi. En minäkään pidä demareja niin hölmöinä, että kuvittelisin heidän haluavan kertaheitolla kieltää olemassa olevien autojen käytön. Hämmästyn, että jollekulle sellainen tulee mieleen.

Tekstissä on kyse siitä, onko polttomoottoreista eroon pyrkiminen ylipäätään viisasta.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"SDP esitti _uusien_ polttomoottoriautojen myynnin kieltämistä."

Ei tuo toteamus ehdotuksen pähkähulluisuutta muuta mitenkään. Nykyisillä polttomoottiriautoilla ajettaisiin Suomessa sitten vielä seuraavan vuosisadan vaihteessa, kuten Havannassa 50-luvun ameikanraudoilla nyt.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset