*

Tiera Laitinen

Anne Berner

Ministeri Bernerin konsultoinnit

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) teetätti VR:n pilkkomis- ja kilpailuttamishankkeesta konsulttiselvityksiä. Selvitykset maksoivat 700 000 euroa.

 

Erittäin arvostettu Boston Consulting Group teki ammattitaitoisen ja kattavan selvityksen. Heidän selvityksensä johtopäätös oli, että Bernerin pilko ja kilpailuta -malli ei kannata, vaan se lisää kustannuksia.

 

Rakentakoot yritykset omat rautatiet !

Tänään eduskunnassa käyty keskustelu VR:n tulevaisuudesta oli aika hämmentävä. Berner puhui rautateiden pilkkomisesta 4.ksi eri yritykseksi ja maakunnallisista rautateistä, joita  kaikki hallituspuolueet tukivat.

Berner on kovan luokan valtion omaisuuksien vihaaja ja tuhooja.

Minua vain ihmetyttää se, että jos rautatieliikenne on niin kannattavaa kuin väitetään, niin miksi ei yritykset Bernerin johdolla voi alkaa rakentamaan omia rautateitä.

KILPAILEVIA VR:LLE

Luulisi kannattavalle toiminnalle saatavan myöskin kansainvälistä rahaa.

Kompastuuko Anne Berner VR:ään?

Eduskunnan kuuden oppositiopuolueen ”kirjava joukko” on löytänyt ensimmäisen yhteisen asian, jolla se yrittää tosissaan horjuttaa hallitusta.

Yhteinen vihollinen on Anne Bernerin (kesk.) johtaman liikenne- ja viestintäministeriön hanke VR:n kalusto-, huolto- ja kiinteistötoimintojen yhtiöittämiseksi.

Junailiko Berner diilin Sir Souterille?

Skottimiljonääri Sir Brian Souter syntyi bussinkuljettajan perheeseen. Hän on tunnettu Britanniassa sekä bussi- että rautatieyhtiöidensä kautta, ja hänet aateloitiin joukkoliikenteen edistämisestä.

Souter tunnetaan myös kansainvälisenä pelurina, mistä kertoo esimerkiksi se, että 1996 hän osti Ruotsin valtion Swebus-bussiyhtiön myydäkseen sen pari vuotta myöhemmin eteenpäin. Suomessa Souter on Onnibus-yhtiön enemmistöomistaja sekä myös hallituksen puheenjohtaja. Lisäksi Puolassa, Virossa ja Uudessa-Seelanissa toimii sisaryhtiöitä, jotka ovat Souterin omistuksessa.

Keskustaliberaalin politiikan tuhon tie III: Piia Katteluksen laiton erottaminen

Keskustan vielä istuvana puoluevaltuuston jäsenenä en ole voinut kuin ihmetellä sitä hampaattomuutta, jota keskustan puolue-elimet, suuri osa eduskuntaryhmästä ja varsin valtioneuvoston jäsenet ovat edustaneet.

EU-pakko taktisena keinona - ensin hallintarekisteri ja nyt VR:n kilpailutus

Ylen uutiset kertovat, ettei EU välttämättä velvoitakaan Suomea raideliikenteen kilpailutukseen. Europarlamentaarikko Pietikäinen tuo esille asetuksen kohdat, jotka jättävät valtioille hyvinkin paljon harkinnanvaraa.

Asetus kertoo:

Kovaa peliä raiteilla

Maanantai-iltana 14.8. alkoi veturinkuljettajien mielenilmauslakko vastalauseena liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) esittelemälle suunnitelmalle Suomen matkustajajunaliikenteen kilpailuttamiseksi. Suunnitelman tarkoituksena on pilkkoa nykyinen VR-yhtymä erillisiin yhtiöihin, joista varsinainen VR jatkaisi liikenteenharjoittajana ja sen rinnalle syntyisivät vaunuja ja vetureita liikenteenharjoittajille vuokraava kalustoyhtiö, junien kunnossapidosta vastaava huoltoyhtiö ja rautatiekiinteistöt omistava kiinteistöyhtiö.

VR:n tilanteesta ratakiskosta väännettynä

Olen tänä kesänä ensimmäistä kertaa työsuhteessa, joka edellyttää päivittäistä junamatkustamista, minun tapauksessani Hämeenlinnan ja Lahden välillä. Kausilippulaisille se on erittäin helppoa ja vaivatonta, ja matkakulutkin pysyvät kohtuullisina. Junaliikenteen myöhästymisistä voi helposti erottaa tapaturmiin tai teknisiin häiriöihin sidoksissa olevat tapaukset, jotka yleensä myöhästyttävät vuoroja useita kymmeniä minuutteja. Omille työmatkoilleni tällaisia häiriöitä on osunut yhden käden sormilla laskettava määrä kolmen kuukauden aikana. Pienempiä myöhästymisiä sattuu viikottain.

Lopeta jo Anne Berner!

Jos minä olisin pääministeri, niin keskustan ministereistä vain Jari Leppä jatkaisi. Niin järkyttäviä lausuntoja ministerit suoltavat.

Moni tavallinen eläkeläinen Kainuussa, Hämeessä tai Lapissa saa eläkettä ehkä 700 tai 800 euroa kuukaudessa. He ajavat saksalaisella tai ehkä japanilaisella kansanautolla. Auto on ostettu joko viime vuosituhannen lopulla tai tämän vuosituhannen alussa. Työelämästä eläkkeelle siirtyneelle se ehkä on viimeisimpiä autoja, jota pidetään hyvässä kunnossa ja ajetaan maltillisesti.

Kaasu pohjaan ja mutkat suoriksi!

Moni jo ehtikin ihmetellä, missä Berner luuraa, kun hiukset eivät hulmua mediassa. Kävikö niin, että surullisen kuuluisan väylähankkeen ja muutaman muunkin epämääräisen episodin jälkeen kepu laittoi Annen kaappiin kuntavaalien ajaksi? Mene ja tiedä, mutta nyt hän on täällä taas, ja meininki on sama vanha: kaasu pohjaan ja mutkat suoriksi.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä