*

Tiera Laitinen

%23verot

Hiilamon (Atkinsonin) raportti

Professori Heikki Hiilamo ja Kalevi Sorsa – säätiö julkistivat raportin tuloerojen kaventamiseksi. Raportti sisältää 15 kohtaa, jotka on otettu Anthony Atkinsonin kirjasta ” Inequality  What can be done?”.  Tämä uutisoitiin näyttävästi YLE:n uutislähetyksissä yhdessä ihmisten haastattelujen kanssa, joissa ihmiset olisivat kertomansa mukaan valmiita maksamaan enemmän veroja. Mitä tuosta tai itse raportista tulisi ajatella, kun sitä katsoo raadollisen rationaalisesti, ilman minkään värisiä laseja, tai ilman mitään agendaa.

Verotuksessamme ei ole järkeä ja oikeudenmukaisuutta

Sijoitusasunnon lainan korot voi vähentää 100% verotuksesta, mutta jos asut asunnossa itse, voit vähentää 65% ja vähenevästi joka vuosi. (korjatkaa tarkat luvut jos haluatte)

Okei, se on sijoitus, eli 100% vähennys. Mutta jos ostan UPM:n osakkeita velaksi, voin vähentää nyt vain 25%* lainan koroista verotuksessa. Mikä idea tässä nyt on? Eikö näiden pitäisi olla ekvivalenttisia sijoituksia? Syrjitäänkö tässä toista sijoitusmuotoa toisen kustannuksella? Kyllä. (*Saa 100% vähentää verotettavasta tulosta)

Onko verotus jo talouskasvun ja innovatiivisuuden jarruna?

Verokohtelun pitää kannustaa hyviä yrityksiä siirtämään omistusta seuraaville polville. Uuden polven yrittäjillä on hyviä ideoita kehittää nykyistä toimintaa, mikä auttaisi myös maamme talouden kohentumista. Pitkään yrittäjänä toimineen kiinnostus toiminnan kehittämiseen on alentunut, koska tuotto on kohtuullisen hyvä nykyiselläänkin. Kylläisyyden tunne jarruttaa taloutemme kehittymistä ja estää uusien yrittäjien pääsyn työelämään.

80.00 miestä kateissa; työelämästä!

Suomessa on yli 50 000 parhaassa työiässä (25–54-vuotiasta) miestä, jotka ovat kadonneet työelämästä. He eivät käy töissä, mutta eivät myöskään hae töitä.

Tähän ryhmään kuuluvat miehet eivät myöskään opiskele tai ole työkyvyttömyyseläkkeellä, todetaan tänään julkaistussa (Elinkeinoelämän valtuuskunnan julkaisu, EVA). Lisäksi on miehiä, joiden työelämään paluu on epätodennäköinen, n. 28000.

He eivä käytä työvoimaston palveluja ja sosiaalihuollonkin toimintaa he karttavat.

Millä he elävät.

Päätöksen teon vaikeudesta

 

Päätöksen teon vaikeudesta

Veroista, pullovedestä tai lipun nostosta

 

Kyllä isä osaa

Verokierre.

Täytyy hämmästellä.

Kun sana vero on puheenaiheena.

Sinänsä hyväksyttävää, että jokainen tuo oman näkökantansa esiin.

Luovuutta käytetään veron "välttämisessä"!

Mutta pitäisikö ajatella ensin tätä yhteiskunnan toimintaa.

Veroja ja veroluonteisia maksuja peritään sen vuoksi, että tämä yhteiskunnan toiminta saadaan "rahoitettua"!

Varmaan seuraavassa hallituksessa pitää olla ministeri, joka käsittelee nämä ehdotukset.

Varmaankin tasa-arvoa, mutta sittenkin! Veronpoistoministeri?

Venevero!

Venevero!

Jolla on varaa hankkia suuri vene tai muu sen kaltainen "ylellisyystarvike", maksaa myös veroa tästä hankinnastaan.

Käsitykseni mukaan myös kesämökeistä maksetaan kiinteistövero.

Venevero olisi vuotuinen vero, joka maksetaan kerran vuodessa ajoneuvoveron tapaan. Veron piiriin tulevat veneet ovat vesikulkuneuvorekisteriin kuuluvat, runkopituudeltaan vähintään 5,5 metriä pitkät purje- tai moottoriveneet, kuten myös vesi­kulkuneuvot, joiden moottoriteho on vähintään 15 kilowattia eli 20,4 hevosvoimaa.

Venevero; köyhien kateutta!

Venevero!

Jolla on varaa hankkia suuri vene tai muu sen kaltainen "ylellisyystarvike", maksaa myös veroa tästä hankinnastaan.

Käsitykseni mukaan myös kesämökeistä maksetaan kiinteistövero.

Venevero olisi vuotuinen vero, joka maksetaan kerran vuodessa ajoneuvoveron tapaan. Veron piiriin tulevat veneet ovat vesikulkuneuvorekisteriin kuuluvat, runkopituudeltaan vähintään 5,5 metriä pitkät purje- tai moottoriveneet, kuten myös vesi­kulkuneuvot, joiden moottoriteho on vähintään 15 kilowattia eli 20,4 hevosvoimaa.

Autoilun verotuksesta ja tiestön yhtiöittämisestä

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner haluaa yhtiöittää Suomen tieverkon ja ottaa käyttöön ajoneuvojen seurantajärjestelmän, jolla kerätään kilometriperusteista veroa tieverkon ylläpidon rahoittamiseksi. [1]

Ehdotus on herättänyt kritiikkiä erityisesti siksi, että kilometriveron keräystavaksi ehdotettu satelliittipaikannukseen perustuva seurantajärjestelmä koetaan "kyttäämisenä". Sitäkin sopii toki vastustaa, mutta on konkreettisempiakin perusteita, miksi Bernerin esitys on huono.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä